Tuesday, January 14, 2014

Ankomst Malawi

Thomas ventet på meg på flyplassen i Lilongwe da jeg ankom på ettermiddagen 8. januar. Kjøreturen til Nkhotakota tok i underkant av tre timer, og bød på mye fint landskap, gode og dårlige veier og mange overraskelser. Det som gav mest inntrykk var nok mengden av folk som gikk langs veien. Malawi er et lutfattig land, og det er tydelig at det er bare de aller rikeste som har råd til å kjøre bil.

Framme i Nkhotakota møtte jeg raskt stort sett alle jeg hadde hørt om, og sjekka inn i det som kommer til å være huset vårt. Det er et stort hus med en enorm hage, litt utenfor sentrum av landsbyen. Det kommer med tre hunder, kakerlakker, gekkoer, edderkopper, 4 soverom, tre vakter som jobber på skift, hushjelp og en amerikansk fredskorpser som er innom et par ganger i uka for å nyte luksuslivet.

Etter fire dager i Malawi har jeg inntrykk av at det kommer til å bli et bra år. Landsbyen vi bor i er ganske forskjellig fra hva jeg hadde forventet, flott natur, fine folk, god tilgang på ferske grønnsaker og frukt, nydelige strender ved Malawi-sjøen, og en spennende jobb som jeg kommer til å skrive mye mer om etter hvert.

2 comments:

Christer said...

Så fint - lykke til videre! Gleder meg til å lese bloggen. Legg gjerne ut et hint på FB når du poster, for jeg er ikke så god til å følge med.

Thomas said...

Hmm.. merker at jeg blir litt misunnelig på at du skal være her et år og at jeg skal hjem til Norge. På den andre siden er jeg veldig fornøyd med at jeg skal hjem til Norge mens du må være her et år! Kult at du også har startet en blogg, gleder meg til å følge med og drømme meg bort til Fish Eagle Bay når vintermørket setter inn i Sandvika!